Avelsplanering


Avelsplanering är som ni säkert förstår en av grundstenarna i min kennelverksamhet. I varje kombination man gör så är syftet att utveckla & förbättra materialet/hundarna.

Ibland eller oftast, så blir det som man hoppats & ibland inte. Det gäller att med klarsyn se resultatet för att kunna gå vidare, dvs att se hundens avelsvärde, detta inte att blandas ihop med hundens eget värde som hund betraktat.
Olga, Roxanne Olympia, gick som bekant tom, kommer att para om henne vid nästa löp. Sen funderar jag mycket på lämplig hane till Maran, Roxanne Max Mara, som skall löpa i feb/mars & till Jossan, Roxanne Josefina. Jossan hade ett kort & märkligt löp i okt, så när hon löper igen har jag ingen aning om.
Tänker nog egentligen hela tiden på detta med kennelns avel, Tess, Vera, Sessan m.fl. finns förstås med där.

Sen inte att förglömma fina Varg Mary, det vore helt fantastiskt skoj att få ha en Varghundskull här! Problemet på Varghundssidan är den extremt smala & begränsade avelsbasen. Dessutom är kvaliteen överlag under all kritik.
Att para en tik av stjärnkvalitee med en medelmåtta, känns helt meningslöst.
Usa har en del riktigt bra Varghundar, ev kanske jag tillsammans med Annica Gustavsson, kennel Furlongs & uppfödare till mina varghundar, importerar sperma.
Ett både vanskligt & mycket kostsamt företag, men om det lyckas, dvs vi får valpar här, så vore det ett rejält lyft för hela rasen i Sverige.
Återkommer med mer info om aveln framledes!


Fint dag även denna, nu är det 11 grader kallt här. Är så glad att täljstenskaminen i köket funkar igen, stort tack till plastfarsa Rune, x-man Lelle & fixaresvågern Stefan!

Bilen, dvs min bil, har blivit en visa här tyvärr. Den är inte fixad ännu, meken hinner inte med & jag är strandsatt, gråa hår är bara förnamnet...

Bra med bärbar dator, detta skrivet från min säng, har legat för ankar ett par dygn med hög feber & ont i kroppen, influensa tror jag. Saknar frisk luft & hundprommenader & är nog van att vara rätt aktiv med det mesta.

Ha en riktigt fin trettondagsafton & trettondag!

Susanne


Kommentarer
Postat av: Pia

Vad intressant att du skrivit om din avel!!

Skit med bilen,hoppas det ordnar sig fort.

Krya på dig.

Pia och Sunny

2009-01-05 @ 12:08:44
Postat av: Irene

Mycket intressant detta med avel,och vad spännande och intressant med en varghundskull som du ev planerar.Lycka till!

2009-01-05 @ 12:47:40
Postat av: Monica W

Så spännande med lite valpplaner igen på Kennel Roxanne !! Hoppas du hittar några passande pojkar till flickorna !!VargMary skulle det vara roligt om hon skulle få en valpkull också framöver, hoppas det finns någon vacker hane i USA, det vore något det !!



Ska förresten på valpträff med Albins valpar den 31 jan. då de hunnit blivit 5,5 mån. Klart jag har kameran laddat såska du få se bilder sedan !!



Förstår att det är tokigt utan bil man blir rätt låst. Kostsamt också för den delen. Vilka härliga nära och kära du har som hjälper till med kaminen så ni får värme i stugan. Hur skulle man klara sig utan dem !!



Vill såklart skickar mängder av krya på dig hälsningar och hoppas också Hugo tillfrisknat snart från halsfluss var det eller ??



Vi kan väkl höras i telefonen någon dag, det vore skoj !!



Kraaam

Monica, Familj & våra två underbara Roxannekillar

2009-01-05 @ 13:46:18
URL: http://www.goldenfavourites.se
Postat av: Eva

Jag vill också tacka dina mekarkillar för att dom fixade kaminen. Spännande valpplaner och du minns ju den lyckade spermaimporten från Norge!Sperma från USA är nästan snäppet värre.Krya på dig! Det är hemskt att vara sjuk.

2009-01-05 @ 19:55:35
Postat av: Annette

Hej Sus

Du är så duktig men dina hundar.

Du funderar värkligen ut och avlar inte för avelns skull utan mycket tanke bakom

.

Det är en styrka hos dej. och det är ju därför det blir så fina hundar. De kan vi ju alla understryka som har en Roxanne hund.



Nä jag skulle skaffa en golden följde jag en kompis på österbybruk utställningen. Satte mig vid ringen och skrev upp alla golden jag tyckte va fina och va i min smak...när jag kolla i pogramet efteråt, kom 9 av 10 från Kennel Roxanne. Sakt va gjort och jag ringde och fick komma och hälsa på. Och där va Charlie. Roxanne Big wig. Kärlek vid första ögon kastet.



Jag har ju mer eller mindre föjt dej sedan 1996 när jag köpte min första golden hos dej Roxanne Big wig. Charlie. Mycket stilig och speciell hund på många sätt om jag får säga det själv.. ÅÅÅ.... vad jag saknar den killen. Fast jag fick hämta honom 2 gånger på polis huset..då han rymt efter någon fin Tik.. han ville umgås med. hahah...Då han rymde från fylle sällen på polis huset och stal ett par hanskar från en polis som lagt dom på en stol;) den rakarn, så till och med polis blev brydd. Ingen trodde han kunde öppna dörrar som gick innåt. Man kan ju inte tro att den hunden, kallades färdeland för han va sävlig och lugn och snällheten själv. Och lekte att han inte hade ett ben i kroppen när man skulle på utställning förutom svansen han vifta på roat. Förutom när lever tanten Susanne ställde honom förstås då kom han av sig.

Oj vilket långt inlägg det bara for i väg när jag börja sktriva om honom.

Sedan köpte jag Linus den lille vilden, sedan Karin jätte fin tik med skin på näsan ;))



Kort sakt du har super fina hundar. Man får ofta komplimanger! För man har en snygg golden och när dom undrar vad den kommer från. Kan man med glädje sträcka på sig och säga från Kennel Roxanne med stålthet.



Du är en super uppfödare.

Bra med avel, omtänksam, aldrig omöjlig, bra råd, snäll och väldigt rolig. ;)



Ha det gott

Annette

2009-01-05 @ 21:01:44
URL: http://www.annettesmassage.se
Postat av: Annette

Glömde skriva.

Att ledsen att höra att du är dålig krya på dej!



Kram

Annette

2009-01-05 @ 21:02:50
URL: http://www.annettesmassage.se
Postat av: Marie

Måste verkligen hålla med med Anette..Roxanne hundar är något speciellt..trodde nog att det var mest golden du födde upp...men har sett en och en annan labbe..heheh..ser att många kommer tillbaka för en ny roxannehund..

Är jätte stolt och glad för att få samäga Tezz med dig

Kram Marie

2009-01-06 @ 00:01:02
URL: http://vanillacreame.se
Postat av: Eva

Mycket trevligt skrivet av dig Anette, om Susanne! Jag kan bara hålla med.

2009-01-06 @ 10:24:29
Postat av: Jonny

Inte baraatt låtavalpar födas hursomhelst innser jag. Roligt attdu har såna fina hundarpå din kennel!!

flunsan inte kul.Krya på dej Susanne.

kram Jonny

2009-01-06 @ 13:54:42
Postat av: Kattis

Intressant att läsa om din avelsplanering på kenneln. Importera sperma från Usa låter avancerat!

Kattis

2009-01-06 @ 14:01:37
Postat av: Olle

Vår gamla hund bamse från Roxanne var en härlig och stabil Golden på alla sätt. Det kommer med all säkerhet vår nya väldigt efterlängtade valp som kanske föds i vår också vara:)

Pigga på dig!

Olle med familj Sollentuna

2009-01-06 @ 20:47:06
Postat av: Susanne

Roligt att ni tycker det är intressant att läsa några rader om kennelns avelsplanering.



Tack oxå för alla positiva ord om hundarna härifrån & om uppfödaren med, inte utan att man blir generad & rodnar en aning av berömmet!



Ja vad många roliga minnen man har av Charlie (Roxanne Bigwig) Annette! Kommer du ihåg då jag visade honom på många utst & han stod framför mig viftandes & rätt som det var hoppade rakt upp ett par meter jämfota, i pur glädje, snacka om utstrålning & häftig hund!! Sen vann han ju en hel del med.



Spännade Monica med träff för Albins ungar, ser fram mot att få se lite bilder sedan!



Appropå "långbänken" bilen, ska låna en bil i några dagar.



Tack för alla omtänksamma & rara krya på dig hälsningar!!!!

Känner mig som en 80-åring, tur man inte har Influensa så ofta...



Susanne



2009-01-07 @ 12:00:17
Postat av: Lisbeth

Hej

Läser det du skriver med stort intresse! Ramlade in här av en slump i oktober. Måste vara roligt med all possitiv feedback från människor med hundar från din kennel.

//Lisbeth

2009-01-08 @ 09:42:52
Postat av: Nisse

Det e bara att grattulera till lovorden om dina jyckar o om dig!

Hoppas du är frisk o kry nu?

kram Nisse

2009-01-08 @ 09:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0