Sol!



Kom hem här strax efter 12, varit i stan på jobb. Solen skiner, så skönt att gå ut i naturen då med hundarna! Vad det påverkar en, vädret alltså, i alla fall mig & faktiskt även hundarna, för gud så busiga & glada de var nu. For runt som ystra får (Skriver man så? Heter kanske ystra fölungar ;-) & till & med tantRosa drygt 10 år, lekte, härligt att se!

Pratade med en gammal hundbekant i går kväll som läst det jag skrev om Vargar.
Hon undrade om jag förstod hur ledsna människor som blivit av med sina jakthundar, faktiskt var. Självklart förstår jag det, det är ju förfärligt att mista en fin trotjänare till hund genom en olycka. Det förstår nog alla med lite medkänsla i kroppen hur hemskt det är. 
Men det jag inte förstår är varför man som jägare går ut & släpper sin hund där man vet att det finns mycket varg? Frågan är ju om jägaren måste jaga för att överleva, dvs få tag på mat? Tvivlar på att det finns någon som utövar jakt av det skälet i dag.
Frågan är som jag tidigare skrev, mycket laddad. Har en pappa som jagat sedan barnsben & hans & min åsikt går vida isär kan jag lova. Vi har haft många, långa & hettsiga diskusioner om rovdjursfrågan genom åren! Lite uppfriskande ibland med starka åsikter, bara de inte blir fanatiska.
Sen för att ge lite perspektiv på saker, varje dag under jaktsässong, förolyckas det ca 3-5 jakthundar i trafikolyckor i Sverige. Ska vi förbjuda bilar också?!

Har ni sett Mia & Klara på tv1? Har hört dem på radio i flera år & alltid älskat deras lätt skruvade humor! Nu har jag upptäckt dem även på tv.
Vilka karaktärer de gestaltar, tex trashmorsan Tabita med värsta hockeyfrillan, som gaddar (tattuerar) & jobbar på äldreboende. Eller hundtränaren Görel, helt obetalbar!!
Hugo undrade om det var så jag höll mina hundutbildningar ;-) Varför inte, kanske skulle tasta den pedagogiken...
Har ni missat det som gör söndagkvällarna riktigt roliga?! Gå då in på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=102031&from=program_ao

Nu ska Cissi & jag åka till Gibson i Söderbykarl.

Riktigt skoj att skriva igen!

Susanne

Tabita ur "Mia & Klara"

Kommentarer
Postat av: Olle

Vi följer hemsida och blogg med spänning. Nu är vi ett steg närmare en valp, eftersom Cissi är parad:)!!

Intressanta tankar runt rovdjuren Susanne, du väcker nya tankar i frågan hos mig. Är du lobbyist:)

Mina döttrar gillar Mia och Klara, själv är jag nog för gubbig för att förstå den typen av humor!

Hälsn. Olle med familj

2009-02-02 @ 19:59:16
Postat av: Eva

Ystra hundar tror jag det kallas ;)

Martin i vida världen! Jag har en kollega som har två söner i Martins ålder. Dom åkte i oktober och kommer hem i april. Det är lite väl häftigt för ett modershjärta tror jag.Hoppas han får det bra!

2009-02-02 @ 22:25:05
Postat av: Lisbeth

Håller med dig i dina ståndpunkter kring vargen.

Läser din blogg nästan varje dag.

//Lisbeth

2009-02-02 @ 23:23:49
Postat av: Lillan Ulrika Lejonclou

Apropå, Mia och Klara. Så bra! Lite från förra säsongen http://www.youtube.com/watch?v=Yd2NqeTO1oo

http://www.youtube.com/watch?v=Lm7otjQDRM8

http://www.youtube.com/watch?v=gkg-YBUs8ok

2009-02-04 @ 15:05:23
Postat av: Susanne

Nejdå Olle, nån lobbyist är jag ej, men jag kan strida för min övertygelse, absolut ;-)



Tack Eva för hjälpen med Svenskan! Ystra var det.



Underbart Lillan med ännu mera Mia & Klara!! Tack för tipset!



Susanne

2009-02-04 @ 22:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0