V-träff & älgjakt

Hej på er!

Blev inget skrivande i helgen, men den ängnades bl.a åt valpträff på lördagen i regn & rusk. Trevligt var det i alla fall! Veras valpar födda 15 maj, visade sig vara ett glatt & trevligt gäng hundar, inte för att jag förväntat mig något annat, men visst är det roligt att få det man tror bekräftat.
Det är så härligt att se mötet mellan mamma & hennes valpar, att de känner igen varandra råder det ingen tvekan om, de blir helt enkelt så glada! Valparna lätt underkastande mot mamma & hon uppfostrar först för att sedan leka med sina ungar.
Jag tror igenkännandet  har med både lukt & synminnen att göra. Sen är det väldigt rart att så uppenbart se hur dessa dryga 4-månaders valpar oxå blir glatt överraskade & jätteglada att se & framförallt höra rösten av sin gammelmatte!
Alla valparna i den här kullen har hamnat hos mkt hunderfaret folk, dvs hos människor som tidigare haft hund/hundar, det märktes på diskussionerna.
Har man tidigare erfarenheter inom området så infinner sig förstås ett större lugn, trots att valpen börjat "slyngla" till sig en aning, kanske stänger av öronen & agerar som om man aldrig lärt den ett dyft, man vet helt enkelt att det är så med växande hundar, det går fram & tillbaka.
Fantastiskt egentligen att den resan en människa gör på 17-18 år, gör en hund på ca 24 månader, för så fort går de igenom valp, könsmognad & tonår innan de vid ca 2 år är färdigvuxna i skallen, inte konstigt med andra ord, att det händer mkt  med hunden under uppväxten!

Så roligt att läsa att Kia med Oskar, minns valpträffarna som något skoj! Kommer oxå ihåg att de var ovanligt kittliga under tassarna i den kullen.
Intressant att läsa om deras veterinärbesöket, så bra att det inte var något allvarligt fel på Oskar! Sen känner jag  igen mig i hur lekande lätt man blir åtskilliga tusenlappar fattigare på en kort stund, när man har med veterinärer att göra!

Detta med hundsjukvård & behandlingar tål föresten att tittas närmare på, nån dag med mycket tid så skriver jag av mig om det ;-)

Ny vecka med nya projekt.
Förutom allt det vanliga, så står parning av Olga samt utställning med VargMary på lördag i Skogås, på agendan.
Återkommer med rapporter om detta.

Mary i Askersund, tog sitt andra cert. Hoppas det går lika bra på lör! Foto Sofie Andskär


Nu har "mina" skogar här om kring intagits av älgjägarna, så hela denna vecka får man hålla sig på vägarna med hundarna i koppel.
Jag har absolut inget mot jakt & jägare, kommer ju själv från en sån miljö i många generationer, dessutom föder jag ju som bekant upp en jakthundsras!
Det jag funderar lite på & inte förstår är att det så tydligt visar sig att många jägare anser sig ha "första tjing" på skogen, dvs att folk & framför allt hundägare är bannlysta.
Var finns den ömsesidiga respekten för varandras olika inriktningar, vi har ju som bekant allemansrätt i Sverige.
När jag bott i städer & gått i stads nära skogar, så har jag mött en större insikt hos jägarna, de har helt enkelt fått acceptera att det rör sig mkt folk i skogarna där de har sina jaktmarket.
Detta är ett  brännbart ämne, det vet jag sen många, långa & hettsiga diskusioner med min pappa, f.ö jägare sen ca 65 år tillbaka, undrar om han läser vad hans ohängda dotter skriver ;-)
För att inte tala om rovdjursdabtten, herregud det är hett det, så det ryker! Det skriver jag om nån annan gång, tur att farsan inte har någon dator...

Vi hörs!

/Susanne

En Veravalp, yngre än på träffen i lördags

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tja, det var för synd att jag inte kunde vara med och titta på Veras underverk. Men som sagt det kommer väl fler tillfällen?? Alla MH protokoll blev riktigt skrivna och maten var till belåtenhet för funkisarna. Tur jag är van att serva en stor familj.Kram Lisa och Gull Vera

2008-10-13 @ 16:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0