Delägare/partners

Sitter här på kvällskvisten & jobbar, måste ha ett litet avbrott & vad passar då bättre än att skriva några rader i kennelns blogg!

Tänkte berätta om de hundar jag har tillsammans med mina mkt goda & uppskattade "partners", för det är just det jag vill kalla dessa människor jag har ett nära & ömsesidigt samarbete med.

Om jag parar en tik så är tanken alltid att göra det för att kunna gå vidare med min avel, dvs spara den tikvalp (oftast) som jag tror har bäst förutsättningar att bli en god avelshund på sikt.
Alltså inte i första hand att producera valpar till försäljning.
Hur gör man då för att inte ha 20-talet hundar hemma, för det tror inte jag är bra varken för hundar eller för mig, jag vill ha mina hundar som sociala & väl fungerande familjemedlemmar, inte som några kreatur som bor i boxar.

Som uppfödare står & faller jag helt med detta goda nätverk av bra & kunniga hundmänniskor som gärna vill ha en hund tillsammans med mig.
Oftast är det "gamla" valpköpare eller andra gamla bekanta, folk som tycker att det är skoj att vara med på nära håll i hela processen kring detta med avel & utställningar.

Hundarna tycks oxå uppskatta arrangemanget, de är familjehundar sin mesta tid, får massor av tid & träning, aktiviteter tillsammans med sina mattar & hussar.
Sen då de kommer hit till mig så blir de väldigt glada & upplivade av att träffa hela flocken här, samt känner väl igen sin gammelmatte eftersom vi ses då & då & jag förknippas med lite annorlunda  & skojiga aktiviteter .
Jag brukar lite kaxigt säga att dessa hundar har det bästa av två värdar faktiskt!

Skriver om detta då jag ibland hört om stackars "fodervärdar" eller stackars hundar som får bo i en hemsk kennel ibland, eller om elaka hunduppfödare...osv.
Jag känner inte igen mig alls i detta. Att ha en hund tillsammans innebär ett samarbete med hundens bästa i första hand framför ögonen. Sen bygger det på ömsesidig respekt & på sunt förnuft.

Allt från mig, for today!

Susanne



Kommentarer
Postat av: Lisa

Och jag/vi tackar för att jag/vi får äran att ta hand om en av kennel Roxannes guldklimpar. Får se och lära sig hur mycket som man bara kan ta in. Tack till en super mentor och uppfödare//Lisa, GullVera m flock

2008-10-27 @ 23:16:59
Postat av: Marie

Här kommer några rader från en partners..som har haft sån tur att få en sååån bra uppfödare..bara att anmäla sin lilla prinsessa till utställning..sitta lugnt ner och se när *uppfödaren'...får jobba runt flera varv i ringen..flåsande..efter en fin placering hämtar man hunden, rosetten och priset..oj va bra det känns..heheh... då tänker man va bra vi tre har det tillsammans

kram Susanne från

Marie och Tezz

2008-10-27 @ 23:50:33
Postat av: Malin

Det är bara att hålla med ovanstående "skrivare". Vill bara fylla på med att det handlar om ömsesidig respekt. Jag har alltid kännt att jag haft en fördel av att vara fodervärd. Jag har lärt mig massor bl.a vad det gäller avelsarbete, exteriörkunskap, handling mm. Hundarna har alltid älskat att få vara hos sin extramatte samtidigt som det alltid har varit "mina" hundar. Man måste göra det bästa av det från båda håll så får man inte bara hundarna utan även fodervärden det bästa från båda världar. Just nu har vi ju inga hundar ihop men förhoppningsvis ändå ett nära samarbete och du vet att jag kommer att "utnyttja" din kunskap när jag så småningom ska ha min första egna kull. Kramar från Malin och Roxannarna inne i Uppsala

2008-10-28 @ 11:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0