Sångsvanar igen, varghundar mm...

Nu har jag via en granne lärt mig om hur det är med dessa Svanar jag skrev om igår!

Det är Sångsvanar (därför de sjunger så vackert!) som i vanliga fall under halva året bor i norra Sverige, nu mellanlandar de här, för att  på dagtid äta upp sig på åkrar & ängar, på nätterna är de i sjön alldeles här i närheten, för där är de trygga från faror, tex rävar mm.
Så gör de under någon vecka innan de flyger söderut.
Tänk vad intressant & vad kul att lära sig mer om djuren tycker jag, men jag är nog en stor "djurfåne" överhuvudtaget, om det nu är någon som missat det ;-)

Idag for det upp ett rådjur mitt framför näsan på en lös VargMary, blev så glad & lite stolt att hon stannade direkt då jag ropade NEJ, stanna!
Varghundar ingår & är den största rasen i gruppen Vinthundar (tex Greyhound, Borzoi, Saluki, Afghan mfl)
Det är hundar som jagar med synen främst, sen är de ju hundvärdens sprinters, därför är det ju extremt viktigt att lära dem att inte jaga, annars är ju risken tyvärr stor att de hinner ikapp & dödar bytet.
Varghundarna användes av de gamla Kelterna på Irland för att främst jaga bort & även döda varg, som angrep fårflockarna. De användes oxå för att tillsammans med människan jaga & döda hjort.
Man förstår att det krävdes stora, starka & snabba hundar med mkt mod för de ändamålen!

Ha det fint på Er!

Susanne

Mary in action!

Kommentarer
Postat av: Lasse O

Svanar e fina fåglar! Jag tycker också att det är intressant att lära sig om djur. Bor som du vet i stan, men man ser en del fåglar här med. Stockholm har massor av vatten o det bidrar förstås. Dina Irländska varghundar har en fantastisk historia! Ingen som vågar sig in på din gård tror jag, tänk om hundarna tar fel på människa o varg : )

//Lasse

2008-11-02 @ 20:47:14
Postat av: Susanne

Ja men vet aldrig, kanske tar Varghundarna fel ibland på varg & människa...

Känner inte till om det finns några såna fall, fast det hade man nog hört talas om ;-)

Susanne

2008-11-03 @ 08:12:46
Postat av: Lotta

Nu har jag lärt mig om svanar och hundar!

Lotta

2008-11-04 @ 13:01:02
Postat av: Karin

Sångsvanar är ju fina att se på. Men dom skriker ju så förb....:) att min häst helst ville hoppa ur skinnet, kasta av mig och därefter springa hem, under senaste ridturen. Tänkte att man kan ju även kalla dom för "Gallskrika" el nått...

Men fina, ja det är dom sanna mina ord;)

2008-11-07 @ 19:52:35
Postat av: Susanne

Ja det är inte lätt att vara häst, klart man förstår att 700 kg häst blir lite småskraj för 2 kg Svan. Undrar hur mkt en hästhjärna väger;-)

Susanne

2008-11-07 @ 21:10:50
Postat av: karin

Ärta!

Har läst någonstans att en hästhjärna väger som en ärta. Kan det verkligen stämma?!

2008-11-08 @ 13:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0