Svamp


Vilken vacker morgon! Har varit ute i skogen en timme nu med jyckarna, fint. Har förlikat mig med att årstiden höst är här nu & ser det fina i det.

Tack för era roliga, personliga & många gånger omtänksamma kommentarer! Roligt & fantastiskt att ni är så många som kikar in här! Som ni sett skrivs det här om stort & smått, kort sagt det som dyker upp i skallen på mig. Några ambitioner om att skriva politiskt korrekt har jag som ni sett, inte.

Fick Mangold, Spagettipumpa & Squash av Karin i Funbo, så nu har jag tagit rätt på det & ser fram mot att käka lite sånt framöver. Dessutom fick jag svamp av min kära syrra häromdagen, älskar svamp i alla former, men har alltid varit usel på att hitta några själv. Som nån sa, du går för fort Susanne, det stämmer nog ;-)
Är uppvuxen med att mer eller mindre tvingas ut i skogen för att plocka, bär, hallon, svamp mm. Jag avskydde det! Satt oftast i bilen & surade, läste Kalle Anka & längtade hem till polarna...
Nu har jag bestämt mig för att lämna den aversionen & bli vuxen, det har ju gått några år & jag är en mogen kvinna i middleage, så idag ska jag ut med mina grannar, svampfantasterna, & göra ett seriöst försök att se tjusningen i svampplockandet! Har faktiskt skickat efter en svampbok från Adlibris oxå ;-)

Appropå vuxenhet & mognad, lyssnar på Ring så spelar vi på P4, varenda lördagmorgon, det känns riktigt fullvuxet!

Hör på radion att det brunnit fler bilar i några stadsdelar i Uppsala, förra helgen var det upplopp mellan ungdommar & polis i Gottsunda & i går kväll rånades Hemglassbilen i samma stadsdel. Folk skriker om hårdare tag osv, men frågan är väl, vad är det som gör att dessa ungar står så långt utanför samhället, att de gör allt för att visa sitt avståndstagande. Känns som att klasssamhället & segregationen blir allt mer tydligt. Resurserna vad gäller ungar, skola, barnomsorg etc blir bara mindre & mindre, så kortsiktigt tänkt. I dag ska du som unge vara begåvad med starka, drivande föräldrar, som orkar engagera sig i det mesta & i skolarbete mm.
Har du inte det, så har du genast betydligt sämre odds & chanser. Sorgligt utveckling är det.

Har den senaste tiden upptäckt en lysande författare, Kjell Eriksson. Han är Uppsalabo, trädgårdsmästare & skriver lågmälda, intelligenta deckare med kriminalaren Ann Lindell som huvudperson. Hans målande beskrivningar av Uppsala & Uppland är fantastiska. Dessutom måste jag erkänna att jag på många vis känner igen mig så mycket i huvudpersonen, som är ensamstående mamma till en son, Erik. Här kan ni läsa mer om författaren: http://www.ordfront.se/Bocker/Varaforfattare/KjellEriksson.aspx

Ha en fin helg!

Susanne


Så här ser de ut, en liten lektion ;-)

Mangold



Kanterell


Spagettipumpa



Squash




Kommentarer
Postat av: Lotta Eriksson

Hejsan

Började läsa här för några veckor sedan. Bra, intressant och kul läsning och med många fina bilder! En kompis med hund tipsade mig.

Mvh

Lotta Eriksson

2009-09-05 @ 09:45:19
Postat av: Lisa

Tja, blev oxå tvingad som barn att plocka dessa blåbär,lingon och svamp.Ända gången jag fick läsk. Jag äter INTE svamp utom godis svamp förstås. Nu plockar jag allt och massor med svamp(äter fortfarande INTE). Älskar skogen, gå där och njuta av tystnaden,vädra hjärnan, vindens sus el kråkornas skränande. Det är LIVET det.Nått bra blev det iaf av det. Är det det som kallas medelåldern,hehe //Lisa

2009-09-05 @ 11:57:32
Postat av: Susanne/kennel Roxanne

Måste bara berätta att jag kom hem med en hel korg proppfull med svamp! Rensade som besatt & förvällde i säkert 4-5 timmar, puh. Med hjälp av grannen Gerd så att det blev rätt sort i rätt påse. Resultat = 20 påsar svamp i frysen, kul! Nu väntar jag bara på svampboken på posten.

Susanne

2009-09-06 @ 08:47:04
Postat av: Lasse O

Grattis till svampen! Läser också gärna Kjell Eriksson,fast jag inte är Uppsalabo:)

//Lasse

2009-09-06 @ 09:42:25
Postat av: Anonym

Hej där!Trivsam o kuul läsnig här!såg dej på Facebook,ska adda dej:)

Pia med Sunny

2009-09-07 @ 08:31:03
Postat av: Jimmy

Hej :)

Vilken fin bild på kantarellen.

2009-09-07 @ 12:43:23
URL: http://www.jimmyb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0