Avlägset...


Det där med vår som jag tjatat om ett tag, känns så avlägset nu. Här är det snö så långt ögat når & mer & mer kommer det. Sen igår har det säkert fallit 1,5 dm.


Lovade berätta lite om vad jag tyckte om de Finska hundarna & om hur det är att döma hund rent generellt, någon undrade bl.a om det är arbetsamt/slitigt.
Resan & arrangemanget var trevligt & bra, kvaliteten på hundarna väldigt varierande men med några guldkorn. Min bästa tikklass var fina hundar.

Att döma hund är oerhört skoj & givande, det är en ynnest både att bli inbjuden & att ges chansen att få möjlighet att gå igenom ett stort antal Golden retriever.
Uppdraget i sig handlar om att serva utställarna som betalt för att få en kvalitetsmässig anatomisk bedömning ut i från rasens standard, av sin hund. Man måste gilla hundar & folk, kunna lugna både stressade hundar samt ägare, helt enkelt  ha en något sånär pedagogisk förmåga samt helst besitta en rejäl dos av social kompetens.
Dessutom anser jag att man som domare skall diktera adekvata, långa kritiker som verkligen är nyanserade, positivt & negativt (för hur tråkigt är det inte att få endast en rad nedskriven i kritiken) samt i konkurenssen motivera sig muntligt så att publik & deltagare förstår hur man tänker.
I sin roll som domare måste man vara utrustad med stor integritet & ge blanka fanken i vem som råkar hålla i hundens snöre, eller om det står folk utanför ringen & pratar om ens bedömning i negativa termer.
Man måste oxå kunna fatta snabba beslut  & sen stå upp för dem. Sen så måste man kunna hålla totalt fokus & tempo  i 5-6 timmar, man kan alltså inte tillåta sig att bli trött eller tappa tråden, därför är man rejält trött i skallen efteråt.
Vill man vara hela hundvärdens kompis & älskad av alla ;-) så är att döma inget att rekommendera.
Men jag tycker det är fantastiskt roligt att döma!
Detta mycket kort om att verka som domare.


Polly är nu parad efter konstens alla regler & nu hoppas vi på fina valpar.


Tack till x-mannen Lelle som ombesörjde dit & hemtransport av Polly till hanen Ture då jag var bortrest. Tack oxå till Malin Stråhle som bodde här & tog hand om mina djur samt inte minst, till Karin & Steffe som i vanligt ordning hade Hugo som "sin" unge hos sig. 
Vem vore man utan sitt fina hjälpande nätverk...


Annars är läget för mig ungefär som för många andra i dessa konjunkturens djupa dalar, tufft är bara förnamnet, vad gäller arbetstillfällen mm.

Nu ska jag ut & skotta.

Susanne

Polly i Sala okt 08. Foto Monica Wessberg

Kommentarer
Postat av: Annette

Hejsan

Hoppas allt är bra!

Och du har hunnit rensa huvudet efter dommar jobbet;)

Här snöar det förfullt något som känns helt bortkastat när det är mars.

När man vill ha vår!



Jag tror de löser sig med jobb.. Men förstår att dt känns tungt och svårt att njuta av lite ledighet när man inte vet när nästa jobb dyker up.



När är din första kull planerad att komma?



Ha det gott

Annette

2009-03-10 @ 15:53:22
URL: http://www.annettesmassage.se
Postat av: Lisa

Kul att du är hemma och haft en trevlig tripp.Iaf en liten guldkant i tillvaron.Mysigt med hundbebisar. Idag har jag blivit farmor igen. Nu till en 4 kg prinsessa. Helt otroligt att det kunde bli en UTAN snopp.

Kram Lisa m flock i snöovädret(hundarna gillar iaf det+att de är rent)

2009-03-10 @ 16:18:52
Postat av: Thomas

Uppskattar att läsa om hur du ser på domarens roll! Om fler tänkte som du gör så skulle vi alldeles säkert få många fler bra och kompetenta domare, inte bara på utställning utan även inom bruks, jakt, lydnad med mera. Tack för en innehållsrik och bra blogg!

Hälsningar

Thomas

2009-03-10 @ 16:32:57
Postat av: Malin

Var ett nöje att få ta hand om dina härliga djur Susanne! Hoppas vi ses snart igen:)kramar Malin o co

2009-03-10 @ 17:33:59
URL: http://www.noblestars.dinstudio.se
Postat av: Pia

Här e det också snö fast man vill havår nu.Kul att läsa om att va dommare!!

Pia med Sunny

2009-03-10 @ 19:32:13
Postat av: Hanna

Hej du!



Skulle ha varit kul att träffa dej, ta gossarna med till Åbo så du fått se dem - men då fröken inte svara i telefon... ;o) Vi har ju under en timmes väg dit...



Och jag var ju inte säker på du skulle över huvudtaget komma (du stod som reservdomare..) så vågade inte anmäla dit heller o.s.v.



Vad roligt att Polly är parad!!!



Många kramar från oss alla!

2009-03-10 @ 20:36:22
URL: http://ohaana.blogg.se/
Postat av: Lasse och Gordon

Har av hundbekanta fått höra omdömen om dig som domare, du kan sträcka på dig och bli ungefär 2 meter, minst, akta huvudet.

Lasse B

2009-03-10 @ 20:41:10
Postat av: Karin

Kul att läsa dina rader om att vara dommare, och helt sant har jag förståt genom åren som hundägare och din syrra ;).

Härligt att Lelle tog Pollys parning. Och att ha Hugo är är bara helt självklart som alltid, tycker vi alla i familjen.

Kram Karin

2009-03-10 @ 22:53:36
Postat av: Karin

Stavar som en kratta!

Undrar vem min dotter ärvt dyslexin från ;)!?

Ska vara domare och ha Hugo här, inte är är...



Vi ses!

Kram och god natt.

2009-03-10 @ 23:00:59
Postat av: Susanne

Lisa, stort grattis till lilla flickbarnbarnet!!



Instämmer helt Hanna att det hade varit skoj att ses i Åbo! Kikade efter dig hela dagen faktiskt. Att jag skule döma där bestämdes slutgiltigt ca en månad innan uts. Att du ringt har jag helt missat. Funderade på att skriva en rad innan men jag ville inte göra det då jag ej visste om du anmält, du vet domarens roll osv.



Kul att ni tycker det är intr. att läsa om mina personliga domarbetraktelser!



Susanne

2009-03-11 @ 20:09:32
Postat av: Eva

Roligt att läsa om domaruppdraget. Dessutom vet jag(precis som Karin skrev) att det är så du resonerar samt även agerar.

Måste också gratta till prinsessan(fast jag inte känner er)Barn-barn är stort!

2009-03-11 @ 20:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0