Väder, valpträff mm!

Vad fint det är idag, iaf här i Almunge. Solen skiner & det är hög klar luft, nice! Ingen av doggarna är sämre tack & lov. Morgonprommenaden förlöpte utan drunkningspåbud etc ; -)

I morgon har jag valpträff igen, denna gång för Roxanne Vera Vangs valpar födda 15 maj. Ska bli skoj!

Får ibland frågan varför jag håller på med sånt, "folk kan väl gå kurser själva" Jo alldeles riktigt, det gör de oxå, men syftet är inte att jag skall lära mina valpköpare lydnadens mysterier på ett par tre timmar, syftet är att träffas, utbyta erfarenheter, möta syskon & föräldrar.
Jag brukar köra mina käpphästar, inte dra i koppel, dvs att kunna ha hunden på löst hängande koppel i kopplets längd samt inkallning. kan hunden dessa två ting så klarar man sig väldigt långt. Dessutom snackar vi hälsa & lite sjukvård, trimning, övar apportering mm.
Sen för min egen del som uppfödare är det helt ovärderligt att se & bilda mig en uppfattning om hur dessa hundar blev (främst mentalt men även exteriört) som individer & som kull betraktat. Detta för att kunna utveckla & gå vidare med min avel.
Numer är det två träffar per kull, vid 4-5 månader samt runt året, som gäller. Det brukar göra att i princip alla kommer, även om de bor i norra Norrland tex,  det blir jag så imponerad över!

/Susanne
Valpträff (Ser ni
Valpträff 081004, foto Bengt Gustafsson

Kommentarer
Postat av: Kia

Vilken lycka att ha träff med ett helt gäng Roxannehundar!

Valpträffarna är bland det roligaste man kan vara med om. Man ser hur syskonen utvecklas, hur de ser ut och om de har samma egenheter som ens egen lilla valp. I vår hund Oskars kull konstaterade många av oss som var med på första valpträffen att våra valpar var extremt kittliga under tassarna och definitivt inte gillade kloklippning.

En annan hit var att träffa pappan till våra valpar! Kul att träffa båda föräldrarna till valpen.

Hoppas att ni får härligt väder och stor uppslutning,

Hälsar Kia och Oskar....



....som tillbringade halva dagen igår med akutbesök på Södra Djursjukhuset eftersom Oskar drabbats av extrem hälta på vänster bak. 4750 kr senare har vi fått reda på att han inte har några skelettskador. Troligen har han halkat på våra nya golv och fått en muskel-/sensträckning som gör väldigt ont. Nu blir det vila och medicin.

2008-10-10 @ 11:22:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0