Rädd & arg

Här är det sjö ute, all snö smälter nu. Man kommer knappt härifrån, så moddigt så bilen fastnar.
Fast man har lärt sig at ta sig fram både här & där! Ska strax in till Uppsala.

Träffade en hund igår i stan som beteede sig mkt märkligt, rädd & arg.
Ingen kul kombination, jag höll mig faktiskt undan.
Kändes som om hunden mkt väl kunde anfalla om man så bara tittade på den.

Ibland är det svårt att förstå saker kring en, både vad gäller djur & människor.
Såg ryggen på en person jag känner väl igår. Att han passerat & sett mig innan förstod jag.
Jag är kanske mer skrämmande, än vad jag själv anar...
Ungefär som den där hunden jag mötte.
Fast jag känner mig oftast rätt vänlig & snäll, oerhört sällan jag blir riktigt arg & när det händer finns det fog för det. Men det går över fort.

Ha en fin helg nu!

Susanne


Kommentarer
Postat av: Eva

Läskig person, han med ryggen alltså! Vläh!

2008-11-28 @ 10:02:55
Postat av: Anette Bergman Fracasso

Du ÄR en av de snällaste och härligaste personer jag känner! ;)

Antingen hade mannen i Uppsala fått sämre syn eller bara en dålig dag...

Tack för att du är den du är Susanne!!

Kram

Anette Bergman Fracasso

2008-11-28 @ 10:05:11
URL: http://guldklimparna.dinstudio.se
Postat av: Lasse och Gordon

Ingen skön känsla det där med ryggen jag förstår dig, men det kanske inte stämmer i det här fallet, men har du börjat med glasögon och måste ha dom för att se på avstånd då är det mycket svårt att känna igen ett ansikte även på nära håll utan glasögon, du får inte tillräckligt med skärpa speciellt när det är lite mulet, det kan bli ganska pinsamt ibland, det kan jag lova!!!!! så rör jag mig där det finns folk jag känner då är det glasögon på som gäller./Lasse

2008-11-28 @ 13:08:47
Postat av: Pia

Vilken rolig bild!

Pia

2008-11-28 @ 13:10:19
Postat av: Susanne

Jag tycker oxå att bilden är kul, gillar som sagt den typen av humor!

Hunden jag mötte var ingen Golden ret eller Irl Varghund, tack & lov, utan en blandras av obestämd härkomst.

Kanske är som ni skriver, dålig syn eller dålig dag, man vet inte...

Roligt att det på vissa håll gått fram att jag är en rätt snäll person!

Ha det bra gott folk.

Susanne

2008-11-28 @ 15:02:04
Postat av: Eva

Du är snäll som i boken "konsten att vara snäll". Han menar att en snäll person är inte snäll som ett får utan inkännande, tänkande och smart-som du. Trevlig helg!

2008-11-28 @ 18:05:00
Postat av: Susanne

Fina ord som gör mig väldigt glad Eva!

Jag har oxå läst Stefan Einhorns "Konsten att vara snäll" & det är just den betydelsen jag lägger in i uttrycket snäll!

Alltså ingen nedtrykt "stackare" som är så korkad så man låter folk köra över & lura en stup i kvarten...

Snäll "som kossorna i hagen" eller som "ett får" är det ju ingen större mening med att vara.



Här kommer en beskrivning av ovan nämnda bok, plockat från Ad Libris.



"Begreppet "snäll" kopplas inte sällan till egenskaper som dum, omogen och mesig. I sin bok Konsten att vara snäll lägger Stefan Einhorn en helt annan innebörd i ordet: "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska." Stefan Einhorn menar att snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så kan vi helt enkelt inte undvika att också göra gott för oss själva.

I Konsten att vara snäll kan vi läsa om vad äkta snällhet innebär, få exempel på vetenskapliga studier som visar att snällhet lönar sig och slutligen tillägna oss en rad handfasta råd om hur vi kan använda snällhet för att bli framgångsrika i våra liv. Vem vill inte vara god? Vem vill inte vara framgångsrik? Vi kan bli både och, om vi väljer att vara snälla."



Läs den, det är en jättebra bok!

Susanne



2008-11-28 @ 18:34:50
Postat av: Lasse O

Nu är det fredagkväll. Kul att läsa i din blogg.

Det är roligt att den handlar om allt! Otäkt med den arga o rädda hunden. Man brukar kalla dem ångestbitare, det vet du förmodligen?

Jag kan inte låta bli att undra vem som inte vill säga hej till dig o som låtsas som om du inte fanns!?

Kanske synen det är fel på ändå??

Hoppas du får en bra helg!

//Lasse

2008-11-28 @ 19:26:16
Postat av: Pamela

Tack för tippset om boken Susanne den vill jag läsa. Du är en helt genomgo människa snäll men med skinn på näsan det bådar gott vännen. kram pamela

2008-11-28 @ 20:13:04
Postat av: Karin

Håller med Eva!

Kloka ord som stämmer helt och fullt. Även när det gäller dig Eva..

Kram Karin

2008-11-28 @ 20:32:05
Postat av: Hundvän

Tycker det är fruktansvärt med en hund som är rädd och arg, man undrar vad den har varit utsatt för. De flesta hundar föds med samma förutsättningar men blir misshandlade fysiskt o psykiskt så jag säger bara stackars hund.Så tänk på vad ni skriver innan ni vet vad som ligger bakom. Är lite fundersam över hundägare som inte förstår att det är ägaren som förstör en hunds mentalitet och inte hunden själv.Personen som omtalas är en riktigt otäck en som inte omfattas av samma som en hund. Häng honom!!!!!

2008-12-03 @ 19:37:09
Postat av: Susanne

Jag kan bara instämma i att det är förfärligt synd om hundar som är rädda & arga, det gör nog alla som tycker om djur & har någon empatisk förmåga.

Ofta så att olämpliga hundägare, mer eller mindre förstör hunden.

Dock har alla hundar inte samma genetiska förutsättningar i grunden.

Rör man ihop generna från hundtyper som avlats i hundratals år på tex rejäla vaktinstinkter, med en hund som i grunden är en fysisk okänslig kamphund (dvs framtagen för att hetsas på tjur)med tex en vallhund, som i sitt användningsområde skall vara expert på att läsa djur & människors signaler, så är det inte konstigt om hunden rent genetiskt är en enda stor motsättning = mår skit pga av sina minst sagt röriga & motsägelsefulla inre egenskaper.

För att få ordning & få en sån hund att må bra, ska man nog vara mer eller mindre hundpsykolog, om man ens lyckas då...

Det borde folk som producerar diverse blandrashundar tänka på & begripa.

Sen är oftast dessa blandrashundägare minst sagt okunniga, deras skäl till att skaffa just en sån hund är ofta att valpen är så gullig eller att hunden är nästan gratis eller i alla fall billig. Vad det är för hund de har i snöret, eller vad en hunds basala behov är, har de sällan en aning om.

Stackars hundar, de flesta av dem blir inte speciellt gamla.



Den sista meningen i "Hundväns" inlägg förstår jag överhuvudtaget inte alls.



Susanne

2008-12-04 @ 08:16:48
Postat av: Hundvän

Jag läste om det du skrev och nu förstår jag, hunden och den vidriga människan var samma varelse

:)

2008-12-04 @ 08:34:42
Postat av: mikkaelo

Godmorgon! :)

2008-12-04 @ 08:42:30
URL: http://mikkaelo.blogg.se/
Postat av: Susanne

Att skriva under pseudonym, gör man som man själv vill med.

Är det något man vill förmedla eller säga till mig, så är det bara att ta det direkt med mig.



Susanne

2008-12-04 @ 09:10:50
Postat av: karin

Att hänga hundar el människor pga deras genetiska defekter verkar för mig helt galet. Ingen rår för sina gener eller ev taskigt behandlad uppväxt. Tack och lov kan vi människor påverka vårt liv och handling genom egen vilja. Det kan dessvärre inte djur göra.

Tack för ordet=)

2008-12-04 @ 10:03:22
Postat av: Olle

Många som skrivit här. Jag har mött flera hundar som varit arga och rädda. De har varit ägda av folk som inte är hundfolk alltså ej vana hundägare. Håller med om att det är synd om dem. Vad kan man göra åt det tro?

Olle

2008-12-05 @ 10:45:36
Postat av: Karin

Jaa vad ska man göra åt detta problem igentligen?! Har funderat mycket över det här... Lobotomering kanske skulle kunna hjälpa, eller nått..?!:)

Lycka till med Mary i morgon på mässan

Kram

2008-12-05 @ 22:17:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0