Omplacering av hund


Har fått en del frågor kring ämnet omplacering av hund & flera har bett mig att skriva lite om saken.


Grundtanken med alla hundar, när jag väljer hem åt mina valpar, är ju förstås att de får ett gott hem vid 8 veckors ålder & att de där bor i hela sitt liv. Så är det oxå i nästan alla fall, men det händer ibland eller sällan att en hund måste omplaceras, oftast pga ändrade familjeförhållanden.

Får ibland frågan, från folk som ringer, om de kan få låna en valp & testa hur det är.
Svaret är ALLTID nej! En hund är ett liv & inget kylskåp brukar jag svara, dvs ingen slit & släng vara som kastas runt för att fylla folks kortsiktiga behov.

Som uppfödare hamnar man ibland, vare sig man vill det eller ej, i det läget att en hund man behållit måste omplaceras, skälet är då oftast att hunden ej håller som avelshund, kanske har en lidrigare grad av HD eller AD, eller helt enkelt inte riktigt passar in i kennellivet, dvs där jag inser att hunden skulle må mycket bättre som familjehund.
Detta är den mindre roliga biten med att vara uppfödare, helst vill man ju kunna behålla alla hundar, men då skulle kenneln snabbt växa till 15-20 hundar. Så vill & kan jag inte ha det då min avsikt är att alla hundar skall vara familjemedlemmar, få vara inne & känna sig som högst älskade idivider. Dessutom är det omöjligt rent praktiskt för mig att hinna med motion, aktivering mm av ett stort antal hundar.

Hur går man då till väga, hur tänker man & hur hittar man "rätt" människa? Bästa sättet är nog "mun mot mun metoden", dvs jag berättar för hundfolk, skriver om det på kennelns hemsida osv. Min inställning när folk sen hör av sig & är intresserade, är att fråga till max, kolla upp, ta referenser osv, dvs hellre "fälla än fria", låter kanske hårt. Men det enda jag är intresserad av är att veta & gardera mig helst till 1000% att denna vuxna hund får ett kanonhem för resten av sitt liv, detta känns extra viktig, då de redan måst byta hem en gång. Förfärligt olyckligt om hunden skulle bli en så kallad vandrings pokal. Extra glad blir man förstås då gamla goda valpköpare, hundvänner & liknande hör av sig, för då vet man så mycket mer om dem & deras förutsättningar som hundägare.

Hur klarar hunden av detta, att byta hem? Jo faktiskt över förväntan, hundar är anpassningsbara & gillar oftast läget väldigt bra. Sen måste man ju förstås ge den tid, brukar säga att det tar minst en månad innan hunden landat & visar sitt rätta jag. Så det gamla mossiga talesättet "att det inte går att lära gamla hundar sitta" stämmer faktiskt inte alls. Orsakerna  till att man vill ha en omplaceringshund kan vara många, kanske att man vet mer om vad man får, dvs hunden är vuxen. Dessutom slipper man valpstadiet, som ju är ganska krävande, man kan börja träna & motionera sin hund på en gång. Finns många positiva aspekter på att ta en vuxen hund! Hunden är alltså inte begnagnad på något sätt & inte heller reas den bort...

Vore roligt att höra era tankar kring detta!


Kallt ute idag, men väldigt fint! Nu ska jag arbeta.


Susanne


Sessan 2 år, Roxanne Cikoria, som fick ett nytt aktivt toppenhem i somras, det syns på de fina bilderna!







Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant att läsa om hur du ser på omplasering av hund.Om fler vore lika seriösa och noggranna som du, tror jag fler hundar skulle få ett bra liv!

Har du gått ur facebook?

Hls

Thomas

2009-10-06 @ 10:11:55
Postat av: Pamela

Hej och tack för ett bra inlägg. Det är svårt många gånger som utomstående att förstå att man måste av olika skäl placera om en av sina älsklingar, men ett nödvändigt ont som uppfödare. Håller helt med man kan inte samla på sig, och anse att endast du kan ge denna hund vad den behöver. Placerade om min springer i vintras och det har gott jättebra, fick fin kontakt redan från början. Så det finns dom därute som är minst lika bra som du själv.

2009-10-06 @ 10:25:44
URL: http://noblestars.dinstudio.se
Postat av: Lasse O

Det e roligt att läsa hur du tänker Susanne o vilka fina foton!Roade mej med att läsa här tillbaka i tiden,snart e det ettårsjubileum,har du fest då?!:):)

Lasse

2009-10-06 @ 13:04:01
Postat av: Karin

Bra beskrivning ang omplaseringar, susanne!

mins du då vi -Jag med familj och du, hämtade hem vår omplacering efter Isa.. Anna! världens klokaste och underbaraste Goldentik på ca 2 år då (vad jag minns)..

Tänkte på vad Lasse O sa ang ettårsjubileumet. Fira eller lägga ner, med tanke på vad du sagt;)....?

Fira, självklart stumpan!!!

KRAM syrran Karin=)

2009-10-06 @ 23:56:16
Postat av: Pia

Hösthälsning från dalarna!

Pia med Sunny

2009-10-07 @ 08:27:07
Postat av: Anonym

Vadå lägga ner??!!??

Vore såå trååkigt,läser här varjedag.

Pia igen

2009-10-07 @ 08:30:24
Postat av: Lisa

Kan ju vara så att man faktiskt inte "går" ihop med den hund som blivit vald till ägaren.Eller att det händer saker i ens liv att just då är man bara EGO om man låter hunden bara vara. Inte få göra det den är avlad för och kanske behöver. Då är det bättre att hunden kan få bo hos någon annan som då kan tillföra det hundägaren inte kan just nu. Hundar lever just nu.Brukar bli väldigt bra i slutänden. Man kan ju ha kontakt iaf så man ser att det går bra och kunna vara hjälp vid sjukdom och resor. Kram/Lisa

2009-10-07 @ 09:12:11
Postat av: Brittis

Hej.tack för att du tog hand om min omplacerings hund igår,han råkade ju bara bli kvar hos mig eller???Minns min första omplacerings hund Zelda blir alldeles varm i hjärtat och tårögd,det är något speciellt med att överta äldre,kloka,egensinniga hundar.Kram Brittis å Eddy

2009-10-07 @ 09:42:54
Postat av: Malin

Håller sååå med dig! Jag har ju varit i de tankarna innan allt var "klartt och godkänt" gällande Arwens AD/HD och ögonstatus. Kan ju inte samla på mig ett gäng ej avlingsbara hundar om man vill satsa på egen uppfödning (har ju en oduglig = underbar men ej avlingsbar, redan). Är dock enormt glad att min lilla Arw är fri och vacker (trots rakad mage) å hoppas nu på valpar till våren. Kram på dig! Malin o Roxanneligan i Uppsala

2009-10-07 @ 11:46:27
URL: http://www.feodoras.se
Postat av: Eva

Jag har en "bättre begagnad" hund från kennel Roxanne, Roxanne Clarissa. När hon kom till oss som ettåring var hon ganska blyg och det märktes att hon kom från "vischan". Nu är hon 11,5 år och har under hela sitt liv vara den mest underbara, kloka och trevliga hund man kan tänka sig.När hon träffar sin "urmatte" Susanne, blir hon alltid jätteglad. Hon har träffat Susanne genom åren med valpar, utställningar mm. Men hon älskar allra mest att ligga hemma i sin egen trädgård. Att en hund byter hem kan bli riktigt bra.Clarissa är världens bästa hund!

2009-10-09 @ 22:18:04
Postat av: Malin

Jätte bra skrivet! Jätte vackra bilder!!

2009-10-10 @ 14:43:29
URL: http://noblestars.dinstudio.se
Postat av: Susanne

Tack för era kommentarer & synpunkter!

Susanne

2009-10-13 @ 09:20:19
Postat av: Linnea, Sessan & Herr Frost

Jag och Sessan missade detta inlägg totalt, men så roligt att läsa dina tankar runt omplacering :) Jag blev granskad från topp till tå, och nu sitter jag här med en "bättre begagnad" Roxanne-hund jag också :)Sessan är väldens underbaraste hund, och jag älskar henne mer och mer för varje dag! :)



Jag får väl även säga tack till alla som gillar bilderna :) Sessan tyckte verkligen att det var super skoj att fjälllvandra! Något som vi naturligtvis kommer att göra om till hösten :)



Kraam från oss!

2010-08-02 @ 10:05:06
URL: http://roxannecikoria.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0