Kamphundar



Fin morgon idag, solen kikar fram en aning bakom molnen, hög & kall luft. Hundarna sprang som sjutton & verkade glada på morgonprommenaden. Lilla Ella 5,5 månad, får hänga med då & då på lite längre svängar nu, det gillar hon! Jag såg tre rådjur, men inte doggarna, bra det.

Agneta, som har Mysak härifrån, skrev i går denna kommentar & bad om mina tankar kring detta.

"
Hej. Här ett inlägg som inte berör ngt du skrivit, utan ngt jag gärna skulle vilja att du skrev lite om. Känner mig skärrad idag på grund av att en kompis och hennes hund häromdagen blev attackerade av två okopplade amstaff-korsningar (i ett fall möjligtvis renrasig) i en park i centrala Uppsala. Att hunden (och hans matte och husse) inte fick allvarliga fysiska skador är ren tur, hur det psykiskt står till med dem kan man lätt förstå. Den person som "ansvarade" för den mest aggresiva hunden sade sig inte vara ägaren ("hjälpte bara en kompis att rasta") och hade heller ingen lust ge några närmare detaljer om vare sig ägaren, hunden eller sig själv. Fy tusan, säger jag. Hur ska man förhålla sig till och skydda sig mot sådant här???
Undrar en för tillfället ngt skärrad Agneta"


Förstår till fullo att Agneta är skärrad. Det kan ju handla om ens hunds liv. Samt som Agneta oxå skriver, om hundens & hundägarens framtida psykiska hälsa/ohälsa. Alla kan ju räkna ut hur en hund som varit med om en sådan attack själv kan bli mentalt, i värsta fall blir den hunden likadan, dvs så rädd så den tror att det enda sättet att överleva är att angripa först.
Det jag skulle göra i handling är att skapa opinion, prata & berätta om detta för ALLA hundägare jag möter, dels så att folk har ögonen öppna & i bästa fall kan undvika att bli drabbade & dels för att på så vis på sikt få reda på vem som äger hundarna & då kunna göra en polisanmälan. För till slut är det säkert någon som vet vad personen heter.
Sen skulle jag sätta upp lappar med bilder på liknande hundar & varningstext i de parker/områden jag går i, i affärer, på anslagstavlor osv. Skulle nog skriva insändare i UNT & liknande tidskrifter oxå. Kort sagt sätta en jäkla press på den hundägare det handlar om, så det blir så jobbigt för den personen att ens vistas utomhus med sina hundar, så att den håller hundarna kopplade.

Detta är ett jätteproblem på många håll & handlar om folks totala okunskap i vad de har för typ av hundar. En kamphund, kan som alla hundar med bra ägare med tydlig ledarroll, bli toppen hundar, men i motsatt fall, livsfarliga bestar. Tyvärr kan man väl konstatera att den hundtypen ofta tycks attrahera människor utan någon som helst kunskap & som ser hunden som något coolt att skrämmas med...
I det stora perspektivet tror jag information på bred front, från hundägarorganisationer, ev myndigheter osv är det enda sättet att öppna folks medvetande & ge kunskap. Att förbjuda vissa raser är helt meningslöst, det gör bara att blandrasaveln ökar. I värsta fall blir det ännu värre, ingen har en aning om vad det blir för hundar då man blandar ihop diverse tuffa, fysiskt okänsliga hundraser med varandra.

Kanske nån annan här har fler ideer & tankar?




Internet eller som det hette från början, Alfa-net, firar 40 års jubileeum idag. Tänk att företeelsen är så gammal. Men sen dröjde det ju ända fram till mitten av 90-talet innan det började användas på bred front.


Annars höstlov här, för Hugo & mig. Igår hade vi stadsdag med storebrorsan Martin. Shoppade på Clas Ollson, eldorado för den teknik/prylintresserade lillebrorsan, käkade på Kina & gick på filmen Bröllopsfotografen. Ulf Malmros nyaste film, han som oxå gjort Smala Sussie & Tjenare Kungen m.fl. Bra film, rolig & allvarlig, Värmland möter Stockholm! Många duktiga skådisar.

En av de vackraste sånger jag vet. Because the night. Musik av Bruce Springsteen, text, & sång här av legendariska Patti Smith (som jag oxå döpt en hund till 1988, Roxanne Patti Smith!) http://www.youtube.com/watch?v=9yGywwnNswA


Ikväll lyssnar jag på Moneybrother, så kul!

Susanne

2 veckor ung, en typisk Roxannevalp!




Kommentarer
Postat av: Lasse O

Kan bara hålla med,klart man som hundägare blir orolig, när man vet att det finns totalt ostyrda mindre roliga hundar där man går.Bra ide Sus att göra verkligheten så jobbig för hundägaren så den i princip tvingas ta sitt ansvar. Tror inte många människor orkar stå i mot ett massivt tryck från så många människor de möter så fort de är ute med sina hundar.

Håller med dig,väldigt fin sång!

Du ska ha en fin helg!

Lasse

2009-10-30 @ 12:03:01
Postat av: Thomas

Bra att du tar upp kamphundseländet. En granne till mig fick en tax ihjälbiten i en park här i Stockholm. Hemskt,mest för de som har mindre jyckar.Fast det har hänt att även stora hundar strukit med efter angrepp från flera hundar av denna typ.

Jag gillar också Ulf Malmros filmer, ska gå och se Brölopskungen!

Trevlig helg.

Hls Thomas

2009-10-30 @ 12:41:11
Postat av: Pia

Alla helgona helgs häls från Sunny o mej!

Bra att du skriver om kamphundar.Ja verkligen en rikti Roxannevalp,jättesöt o fin!!

Pia

2009-10-30 @ 12:50:48
Postat av: Anonym

ha en fin obra halloven Sus!

kram jonny

2009-10-30 @ 13:04:16
Postat av: Lena Pettersson

Hej!

Har länge med stor glädje besökt och läst denna blogg. Har en storpudelhane själv och hamnade här via en kompis Kattis som tipsade mig. Det är mycket läs/tänkvärda rader här. Din hundallmänbildning är till nöje och nytta för läsarna!

Kamphundseländet är allt annat än roligt, för mig som lever strax utanför Stockholm hör det till livets realiteter. När man går ut så är man oftast på helspänn. Tråkigt. Tror som du på information, det enda som på sikt kan ändra saken.

Hälsningar

Lena

2009-10-30 @ 17:53:22
Postat av: Margareta Lindkvist

Hej Susanne! Pattie Smith husgudinna hos oss bla. Vad glad jag blev när du länkade oss till henne. Det finns flera versioner av "because the night" bla ur ett program "later" där hon sjunger med en akustisk gitarrist från hennes band! Sjukt fint! På jazzfestivalen förra sommaren stod hon på stora scenen vacker och vild med sitt band, jag och mina flickor samt övrig publik bara ja det går ju inte att skriva här men hur häftigt som helst!

Kom till mig så kollar vi dvd:n "dream of life"! Hon är en legend en förebild, en stark och häftig kvinna och konstnär! Rock on!

Kramar Maggan

2009-10-31 @ 17:55:52
Postat av: Margareta Lindkvist

"Happy Halloween everybody" en årligen återkommande hälsning från Frank Zappa (husgud hos oss)efter sedvanlig konsert på Palladium i New York! Han gjorde halloweenconcerts av karnevaltyp, lustiga improviserade danser samt skräckisar, vilken begåvad kille full koll på allt han företog sig sin musik,han skrev även för Londonsymfonikerna politik, var kopis med Vaclac Havel osv som lämnade jordelivet alldeles för tidigt. Hemma hos oss finns omistliga verk som vi med jämna mellanrum färskar upp och dansar och lever om till! 2006 var hela bandet samlat (utom han själv då) och hans söner i en oförglömlig konsert på hovet!I år spelade de på circus, helt härligt! Snart supergitarrist på Katalin, John Scofield hoppas komma dit. Ok jag jobbar nu men det märks inte, men nu jobbar jag igen!

Kram Maggan

2009-10-31 @ 20:11:26
Postat av: Annette

Ha en trevlig Helloween!

Saknar dej tjejen länge sedan vi sågs!



Ha det gott

Annette & Vova Karin!

Postat av: Susanne

Tack för era synpunkter & rader om de sk kamphundarna.



Maggan, vad roligt att få ta del av dina musikminnen!! Måste ha varit en fantastiskt upplevelse för dig & dina tjejer att se Patti Smith live, tillsammans!



Susanne



Susanne

2009-11-01 @ 11:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0