20 års sedan...


Tänk att det idag är 20 år sedan Berlinmuren föll.

Martin, älsta sonen, var nyfödd & vi bodde på Svartsjölandet/Ekerö på den tiden.
(Till Almunge eller Lantmunge som mina ungar kallar det, flyttade vi till jul samma år.)
Att muren öppnats/fallit verkade fullständigt otroligt & jag minns att jag inte trodde på det då jag hörde det först. Hur som helst, fantastiskt att få ha varit med om den dagen.


Här kommer en vacker låt som jag lyssnade mycket på vid den tiden, Eva Dahlgren, Ängeln i rummet http://www.youtube.com/watch?v=V1Xxh8WUErE




Tack för era tankar & ideér på hundämnen att skriva några rader om. En var varför jag föder upp just Golden retriever & hur länge jag haft rasen osv. Här kommer storyn.

Jag var 7-8 år & älskade hundar & alla djur egentligen, men en egen hund var på den tiden lika overkligt som om jag skulle flyga till månen, jag hade svår astma & allergi som liten & nästan alla kontakter med pälsdjur resulterade i akutfärder till Akademiska.
Skaffade fiskar & akvarium, lånade en sköldpadda ibland, men hur kul var det i jämförelse med en hund :-)

Våra grannar i Björklinge, hade en fantastiskt hund av en mycket ovanlig ras, Golden retriever var inte alls vanliga i början av 70-talet. Jag kastade mina längtande blickar länge på Pierina, som hunden hette. Till slut, fullprepererad med diverse mediciner, började jag gå ut med henne, till att börja med i smyg för mina föräldrar.
Vi gick & vi gick, tränade & hade det hur kul som helst, varje dag efter skolan. Det dröjde inte länge innan jag började ta hem henne oxå, även det till att börja med i smyg för mina prövade föräldrar. På något vis med en järnvilja & en enorm längtan efter hund, så fixade jag det. Pierina bodde allt mer hos oss, vi gick kurser, ställde ut osv.
Visst astmabakslag kom & jag vågade aldrig berätta för mina läkare om detta, men på något vis klarade jag av hund allt bättre. Jag tror att viljan kan förflytta berg samt att när man utsätts för det man är allergisk mot, så börjar imunförsvaret vänja sig & klara av det allt bättre.

När jag var 14 år började jag praktisera på en Golden kennel i Knivsta,  Mona Wilke blev min Golden & hundmentor & vi snackade & levde hund i princip dygnet runt då jag var där.
Skrev stamtavlor, diskuterade genetik, avel, avelshundar, for på utställningar & jag fick vara med & föda upp många kullar. Det var som att komma till himlen för mig! Sen var det liksom aldrig något snack för mig, att jag skulle föda upp Golden retriever var bara en självklarhet.

Min första egenuppfödda kull kom 1985, kenneln fanns då i en 1:a på 45 kvm i Luthagen/Uppsala ;-) så jag flyttade hem till pappa i Björklinge ett tag & hade kullen där.
Kortfattat var det så det hela började! Har skrivit lite om det på hemsidan oxå, under "välkommen" samt under "historik"


Nu ska jag gå ut i skogen med hundgänget, solen skiner fast det är november, frost i träd & på marken, vackert! Annars mycket nattjobb denna vecka.

Susanne

Strömkarlens Pierina född 1971


Kommentarer
Postat av: Agneta

Tack för de härliga minnena! För mig hade hästar den dominerande platsen i livet vid unga år (och även därefter!). Nu har en underbar goldenkille från dig tagit över (åtminstone ett tag till får hästarna klara sig utan mig). Träning, skogspromenader, pyssel och kel, livet med hästar och hundar har ganska mycket gemensamt tycker jag.



Ha det gott!

Agneta

2009-11-09 @ 09:30:02
Postat av: Lasse O

Härlig läsning här denna dag!

Vilken kämpe du varit Sus,här pratar vi stor passion för djuren!!!

Vem minns inte berlinmurens fall,stor dag.

Lasse

2009-11-09 @ 11:48:34
Postat av: Eva

Det var kul att läsa hur du började med golden. Jag känner igen mig jag var nog i 10 års åldern när jag gick på hundpromenader med alla gårdens hundar ( i Märsta där jag bodde då). Mina kompisar var hästtokiga men för mig var det bara hundar. Men någon egen skulle jag inte få sa min pappa så länge vi bodde i lägenhet. Sen skaffade Max o jag våran första hund som blev en risen 1988. Vad lyckliga vi va med en egen hund.

Vi ses väl på jobbet i natt?

Kram Eva

2009-11-09 @ 12:53:01
Postat av: Lisa

Tack för att du öppnat dörren lite mer,haha.

Själv var jag skiträdd för hundar som barn.(även katter, marsvin o fåglar.Nu har jag respekt för djuren men är väl inte rädd längre. Har haft både vandrande pinnar,fåglar och kaniner. Nu bara hundar, och några tvåbentingar då förstås//ha en bra jobbarnatt//Lisa

2009-11-09 @ 19:25:55
Postat av: Pia

Väldigt roligt atthöra din historia hur alt började!!

Sunny hälsar.

Pia

2009-11-10 @ 14:17:49
Postat av: Anonym

Handlar om bådedet ena o de andra här upskattar det du skriver!!

kram Jonny

2009-11-10 @ 16:06:25
Postat av: Anita

Bra hundblogg! Du har dömt min hund en gång och skrev en fin och nyanserad kritik med både det som var bra och dåligt. Sen skrev du också välvisad i utmärkt kondition, det gjorde mig glad och stolt!

Hälsningar Anita-Sundsvall

2009-11-11 @ 05:38:25
Postat av: Gunilla Jansson

Instämmer, den här bloggen är skoj för oss Golden och hundmänniskor och även för andra med ser jag i kommentarer.

Gunilla

ps Har inte sett dig någon mer gång på Gränby ds

2009-11-11 @ 07:42:42
Postat av: Anonym

För mig var det nästan samma sak, hundidiot sen födsel,föräldrarna vägrade hund(hade inte astma men morsan och farsan är inga djurmänniskor och såg bara hinder)skaffad den första hunden vid 17 så fort jag flyttade till eget.

Svartsjölandet fint! Har stuga(sommar)där.

Minns också dagen när muren föll, instämmer man trodde inte på det från början.

Hls Thomas

Schäferägare i 30 år

2009-11-11 @ 13:59:24
Postat av: Linnea

Måste ha varit underbart med en så bra mentor. Vilken kunskap du fick med dig.

Linnea

2009-11-11 @ 20:39:43
URL: http://www.ljuslyktans.se
Postat av: Lasse & Gordon

Fint att du fortsätter att skriva när du känner att du vill och kan.

Min erfarenhet av hund är inte så lång, Ruby som kom från dig var den första och när vi skulle hämta henne så undrade jag, "vad gör man med en hund" det var lite skrämmande att få det ansvaret faktiskt.

Men det gick över, "kan man leva utan hund", tror inte det.

Nu är jag till och med figurant på MH beskrivningar så livet kan verkligen förändras.

Lasse & Gordon

2009-11-11 @ 23:20:40
Postat av: Christina

Vad jag minns, kan du tro, både astma,Pierina den underbara grannhunden och Berlinmuren.Många akuta turer till akademiska sjhuset och din envishet med Pierina, intresset som har hållit i sig i hur många år som helst och som skänkt dig jättemycke glädje,sorg, närhet och en massa jättetrevliga och viktiga vänner för dig. Kul att du fortsätter med bloggen,går in där ibland och kikar om det har kommit något nytt. Kram Mamma

2009-11-12 @ 21:33:25
Postat av: Lisa

Oh vad härligt med en mamma. Jag saknar min jättemycket. Var rädd om henne sus//Kram Lisa

Ses i morn

2009-11-13 @ 09:27:18
Postat av: Susanne

Intressant & roligt att läsa era bakgrunder inom hund/djur.



Ja det är roligt att ha en mamma Lisa!



Ha en fin helg alla ni som läser här.



Susanne

2009-11-13 @ 16:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0