Den gamla hunden


Bad er om ideér på ämnen för denna hundblogg (nåja, ett & annat som inte är hundrelaterat har det blivit oxå ;-). Min goda kompis Majvor från Sidensjö, utanför Örnsköldsvik, bad mig att skriva lite om mina erfarenheter kring den åldrade, gamla hunden.



Att ha en äldre trotjänare är en ynnest tycker jag, för man ska vara medveten om att inte alla hundar får komma upp i åren pga av sjukdommar & dylikt.
Dessa gamla hundar har med ålderns rätt blivit enorma personligheter & gör faktiskt ganska mycket som de vill. Det man lärde dem som unga, brukar de oftast strunta i högaktningsfullt! Brukar säga att rollerna ändras, nu är det den äldre hunden som uppfostrar en som människa.
Man kan då välja att gilla läget, acceptera det & se charmen i dessa tilltag & strunta i ev prestige, eller att välja att se det hela som något besvärligt & jobbigt.
Jag har valt att se det ur det första perspektivet.

Hur blir då den äldre hunden? Ofta egensinnig, tex så att den plötsligt får för sig att exempelvis, tigga hejdlöst & helt utan skrupler, kräva att man lyder dess minsta vink så som att stå givakt & öppna ytterdörren genast vid ett uppfodrande skall & inte minst tvärtom, när de vill komma in & då gäller det att snabba sig, annars skälls det ordentligt utanför.
Minns min gamla Hannah (Mjaerumhogdas Hannah Roxanna) som på äldre dagar, på eget bevåg, utökade ett kommando jag lärt henne som ung, nämligen skall. Som gammal dam skällde hon utan kommando, när det passade henne & alltid då man satt & fikade med blivande hundägare. Dessa rara hundvänner gav ju förstås henne genast en mumsbit & Hannah fortsatte skälla. Hon gjorde aldrig så med oss i familjen, utan visste precis var hon skulle sätta in stöten ;-)

En annan sak är prommenaderna med gamlingarna, man lär ju unga hundar att ha koll på sin ägare i skogen, men med de äldre blir det ofta tvärtom, de vimsar omkring, varken hör eller ser så bra & kommer väldigt lätt bort. Har flera gånger genom åren "tappat" en gammal hund, som jag sen sprungit i fatt då de "lullar" luktandes efter vägen hem, obekymrade i sin egen lilla värd & har förmodligen inte ens fattat att man inte är med dem...

Man märker annars att de på ett vis är medvetna om sin sårbarhet som lite skröppligare, de vill ofta vara nära en inomhus, precis som om de behöver en mer, blir lite ängsligare. 
Min Rosa 10,5 år kan stå nedanför trappen, där jag har en grind & skälla då jag är på övervåningen, eller om jag är i vardagsrummet & har dörren stängd. Hon vill vara nära sin trygghet, sin matte.

Skulle kunna berätta massor av konkreta exempel på den åldrande hunden, men sammanfattningsvis kan det ibland liknas vid att ha en valp, att ha en äldre hund.

Men som sagt, man får ta det som det är & vara glad så länge man får ha dem hos sig!


Detta enbart om den åldrande hunden från den beteendemässiga sidan. Sen har vi ju det fysiska åldrandet, men mer om det en annan gång.

Gordon 13 år & Olga 6 månader, 2004



Fin eftermiddagsprommenad med hela gänget, just nu 8 st. Jag såg en räv, men tack & lov gjorde inte hundarna det!

Upptäckt ett nytt redskap, fick en "fyllhacka" av Stefan, fixaresvågern;-) Så användbart då man skall hantera "dogshitplockandet" i detta isiga & frusna klimat. Först en sving med hackan sedan bara att skyffla!

Underbar låt som fastnat i min skalle! Love is my drug. Lite som Simle Minds då de var som bäst.
http://www.youtube.com/watch?v=vG2ue5QZbjg

Nu ska jag laga mig lite käk, fisk tror jag. Hugo hos kusinerna, nytt för mig att laga mat till en person, blir ofta per automatik för ett helt kompani!

Från min horizont, om både ditt & datt, för sån är jag ;-) denna gråa februarisöndag.

Susanne

Rosa 10,5 år

Kommentarer
Postat av: LENA

Hej Susanne

Jag skrattade igenkännande när jag läste din blogg om gamla hundar.Robyn som blir 13år i maj har också mkt. bestämda saker för sej. Detta med att jag ska vara "dörrvakt".Jag ska ut, okej gå ut då, ska du komma in? NEJ 30 sek. senare VOV jag ska komma in nu, och så där håller det på!

Hon vill också ha koll på var man är hemma, kan skälla om hon inte ser ngn i rummet,men det beror nog på att hon hör lite dåligt.

Promenader går hon numera med min mamma som bor här bredvid nu. Dom går i samma takt.Det tycker jag är tråkigt när man har en yngre hund som man går långprom. med och den äldre inte längre hänger med. Men det har löst sej bra för Robyn.

Hon har också blivit mkt matfixerad,passar noga alla måltider,kommer o påminner en, om maten står och väntar på bänken.Och är expert på vem hon ska sitta o tigga hos! Men jag gillar att hon

håller på med sina "rutiner" För om det skulle ligga kvar mat i skålen så är det oroväckande.

Det är bara att "gilla läget", jag är så glad varje dag som min gamla vän håller på med sina bestämda ideér!!! Kramar från Lena Robyn Ninnie

2009-02-15 @ 19:03:02
Postat av: Pia

Du skriver väldit fint om den äldre hunden,jag blir rörd över den kärlek du i dina rader förmedlar!Man märker närman läst blogen under alla månader att du har ett stort järta Susanne,fast det viste jag nog innan också:)

Pia med Sunny 8 år,inte så gammal ändå!

2009-02-15 @ 19:27:40
Postat av: Susanne

Vad roligt & fint Lena att höra om ditt liv & leverne med Robyn! Man får vara rädd om de äldre, både vad gäller hundar & människor! Tänker på att din mamma nu bor granne med er, så härligt för henne & för er!

Åkte föresten förbi Seglinge härom dagen, det stod kvar, fast jag saknar er där!



Tack Pia för dina fina rader! Gamla hundar ligger mig varmt om hjärtat. Om jag har ett stort hjärta vet jag ej, men det är nog inte helt förkrymt, för då kan man ju inte tycka om så många djur & människor ;-)



Nu kallar jobbet igen.



Susanne

2009-02-16 @ 13:34:57
Postat av: Olle

Väldigt bra beskrivit om den äldre hunden! Jag känner igen mig från när vår hund var gammal.

Hälsningar Olle med familj Sollentuna

2009-02-16 @ 15:31:48
Postat av: Annette

Hejsan

Ja jätte bra skrivet.. Äldre hundar är väldigt speciella. Dom är kloka..och ja dom får sina egen heter, när dom blir äldre. ganska lik oss människor.

Kommer håg Selda och Gordon...härliga hundar.

Kommer i håg när hörseln blev dålig och minnet inte va det bästa.



Ha det gott

Annette



2009-02-16 @ 21:15:19
URL: http://www.annettesmassage.se
Postat av: Lena

Hej

Bara en liten kommentar till ang. gamla hundar.

Min åsikt om utfodring av gamla hundar är att

ge dom ett riktigt foder som passar gamla hundar

och inte något "snålfoder typ billigt".

Hälsningar Lena

2009-02-17 @ 21:57:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0