Dräktighet med mera


Fin morgon, solen strålar över min del av värden, dvs "metropolen" Almunge.


I natt var det snöstorm av & till & kallt så man huttrade, var bl.a ute & körde bil, jobbade.
En liten söt & aningen vimsig gumma kallde mig hela tiden Lucia & sa att det strålade om mig, väldigt rart sagt ; -) Speciellt då man känner sig så trött & blek som en zombie.


Har fått flera önskemål om att skriva några rader om den dräktiga tiken.
Första tecknen kan man se då tiken gått ganska exakt 3 veckor, för då fäster fostren vid livmoderslemhinnan. Tiken kan då må illa & äta dåligt någon dag.
Vid ca 4 gångna veckor kan man känna fosterblåsor om man är van, en barnmorska lärde mig hur man palperar & känner.
Vid ca 5 veckor ser man på magens omfång att tiken blir rundare.
De tre sista veckorna av dräktighetens 9 veckor, är det en rejäl tillväxt av fostren & det är oxå då jag ger 3 mål mat per dag av ett kraftigare foder.
Tikens allmän tillstånd är ofta då lite flåsigt & en smula ansträngt & hon behöver komma ut ofta för att göra sina behov osv.
Inte konstigt när man tänker på vad som under blott 9 veckor utvecklas i henne.
Tex vid 7 valpar, som vid födsen väger ca 450 gram styck + moderkakor, fosterhinnor & fostervatten, då är vi uppe i en vikt på ca 4 kg. Tänk på att en vuxen Goldentik väger 30 kg i vanliga fall & som sagt bara går 9 veckor.
Jag tycker det är fantastiskt att det funkar! Sen är det ju inte speciellt ovanligt att de kan få upp till 10-11 valpar, & då hamnar vi på mycket högre vikt förstås.


Spännande med era tankar & åsikter efter mitt förra inlägg. Prins på vit springare eller kanske snarare prinsessa i ditt fall, Lasse med Gordon. Kul att det funkade så för dig i alla fall, med Lena!
Själv är jag inte så kinkig, behöver inte vara nån på vit springare, går även bra med andra
fordon tex mc, eller liknande...

Nu ska jag sova min natt i efterskott, sen på eftermiddagen blir det några timmar It-utveckling. Tur att båda hjärnhalvorna är med en fortfarande trotts åldern & att man kan växla spår som en kamelont : -)

Susanne


Högdräktig tik, Vera 9 maj 08, fick sen den 15 maj.



Tik med 7 veckors valpar, Freja 9 maj 09. Vilken skillnad, eller hur.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Men Sus glöm inte att sova ordentligt. Det tjänar du på(ska komma från mig,hihi). Underbar bild på vår GullVera. Solen skiner och det är ca-2 kallt.Hopp om knopp o livsandarna//Lisa m flock

2009-03-24 @ 09:14:06
Postat av: Pia

Vad roligt att få läsa om hur tiken evid drektighet!Jag lär mej myket av att läsa här!!Många bollar i luften kalas det väl eller bra simultan förmåga.Bra smeknamn på dej!

Pia

2009-03-24 @ 13:22:20
Postat av: Thomas

Då fick jag lära mig väldigt mycket nytt om tiken som väntar valpar!

Jag måste säga det att denna blogg har en bred spännvidd på alla sätt,det är alltid intressant o underhållande att gå in här och läsa!

Hls

Thomas

2009-03-24 @ 13:30:55
Postat av: Lasse O

Det är väldigt bra att man är en mångsidig person, som du! Det är såna som man brukar kalla överlevare! Lärorikt och bra att få läsa mer om den dräktika hunden. Du har mycket erfarenhet du :)

Här var det 10 grader kallt i natt. Jag trodde nog att det var vår nu.

//Lasse

2009-03-25 @ 08:14:34
Postat av: Hanna

Hej hopp!



IGEN en gång har jag suttit och läst och läst och åter igen läst... SÅÅÅ intressant!!!



Vi har - 16 grader kallt och det kommer ÄN MER snö... ;o(



Många kramar till er alla!!

2009-03-25 @ 22:41:38
URL: http://ohaana.blogg.se/index.html
Postat av: Susanne

Roligt att ni uppskattar raderna om den dräktiga tiken! Nu skall jag snart åka på valpträff i Fjällnora, ska bli skoj. Tyvärr har det snöat i natt, brr, vad jag är trött på vinter nu...

Susanne

2009-03-28 @ 07:43:52
Postat av: Josefine

oh vad mysigt med massa valpar sen :)

2009-04-01 @ 18:44:20
URL: http://juisy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0