Felix


Snöfall & mulet, thats life en dag i början av feb 2009.


Igår gick fina stora härliga Felix bort 10 år gammal. Felix som egentligen hette Guess Garcia, var en mycket speciell hund med en fantastisk personlighet & ett otroligt stakt psyke, dessutom vacker som få. Han vann 4 cert i unga år.
Han & hans syskon föddes faktiskt här i Martins rum, för Helena, Guess kennel, var bortrest & jag fick då ta hand om mamma Fia & valpningen.
Felix bodde hos Anna-Kajsa med familj i Hudiksvall ungefär hälften av sitt liv, där var han omhuldad & oändligt älskad & fick vara just familjehund.
Jag har inte träffat honom sen han flyttade från mig, klarade faktiskt inte av det.
Jag placerade om honom pga att jag insåg att han här på kenneln hos mig, skulle få gå & sukta efter löpande tikar år ut & år in, till ingen nytta (Felix hade en pålagring på ena armbågen & användas därför väldigt lite). Dessutom hade jag då alldeles för många hundar.

Felix hade ett toppen liv i Hudiksvall, så att placera om honom var det bästa jag kunde göra för honom.
Jag saknade honom väldigt mycket länge & har tänkt ofta på honom under alla dessa år.
En hund som Felix, får man inte många av i sitt liv. Mina varma tankar går till Anna-Kajsa med familj nu.
Han lever vidare genom tex Rex (CH Roxanne Favourite) som Monica Wessberg i Rimbo har & genom Fanny på Gotland, som min mamma Christina Larsson har. Dessa två Felixbarn har  fått sin pappas psyke & stora personlighet.

Vi glömmer dig aldrig Felix.



Skrev om de Spanska gatuhundarna i förra veckan. En stilla undran härifrån, tycker ni något om det?! Fast om jag tänker efter, det kanske bara är bra om ALLA håller med mig :-)

När ni tittar in här i bloggen, så läs gärna även kommentarerna. Det kommer nya då & då, även på mina tidigare inlägg. Jag svarar på dem fortlöpande (som kommentater) & uppskattar mycket den kommunikationen!
Mina goda vän Ulrika (Lillan) i Alunda, skrev igår en kommentar om Mia & Klara med you tube länkar till gamla avsnitt, lika roliga de!

Pia undrade om jag var som Raskens Ida ;-) (se kommentarer från mitt förra inlägg)
Nejdå, men visst blir man lite matt när saker & ting rasar stup i kvarten, med hus, bil mm.
Nu har programverket kaikat ur helt på tvättmaskinen, endast 2,5 år gammal.
Så jag har ringt en mekkille som kommer hit på tis. Under tiden tvättar jag hos X-mannen, tur att det finns ett nätverk runt en.
Idag kommer torkarmotorjäkeln äntligen hem till min gamla rishög till bil, man får glädja sig över det lilla ;-)

Nu ska jag arbeta vidare, håller på att göra flera websiter.

Susanne

Felix som ung gosse

Felix BIS-2 Sala 2002

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag mins Felix från när vi hämtade Sunny, en fin hund!

Du förstod väl att jag skoiade när jag skrev Raskens Ida??

Pia

2009-02-05 @ 11:53:49
Postat av: Malin

Va tråkigt att höra om Felix. Håller med om att det var en helt underbart vacker, vänlig och urtrevlig gosse. Kommer så väl ihåg när vi var och hälsade på Felix och Feos valpar (bl.a Rex och Fanny). Felix som var stor och hjärtlig hoppade upp på min mamma som damp omkull med valp i famn. Ingen fara med varken valp eller mamma men rätt så typiskt Felix (och min mamma också förresten hon har en vana att snubbla och trilla omkull lite då och då).



Hörde men en veterinär gällande den här skumma sjukdomen som många gatuhundarna i Spanien bär på, den smittar tack o lov bara via blod. Han hade dock haft ett antal patienter från Spanien som var smittade och måste behandlas resten av livet om de överhuvudtaget överlever.



Ha det så gott alla hundvänner!



Malin

2009-02-05 @ 17:17:33
URL: http://www.123minsida.se/kennelfeodoras
Postat av: Monica W

Sååå tråkigt att höra att Felix lämnat jordelivet !! Hann ju se honom faktiskt i Sala då du vann (BIS 2) tror jag. Han var en jättesnygg vovve med fart i i ringarna precis om sin son Rex som bara älskar att visa upp sig !!



Våran Rexplutt som blir 8 år i juni bara älskar livet !! Man kan ju verkligen inte tro att han snart blir veteran, men då ska vi visa upp oss i ringarna i veteranklass bland gamlingarna !! Han är en sådan härlig hund !! Tack Malin och Susanne till en så väldigt bra kombination !! Att just få äga en gosse efter Feo och Felix kunde inte bli bättre !! Det är inte alla som har en sådan charmör hemma !!



Vi är verkligen ledsan över det som hänt, men tror pappasen Felix har det jättebra dit han nu kommit, utan krämpor och besvär !!



Tänker på Felix familj i hudiksvall och Er alla i Almunge !!



Kraaam

Monica, Familj, Rex, Albin



2009-02-05 @ 18:25:38
URL: http://www.goldenfavourites.se
Postat av: Eva

Jag kan bara hålla med om att det är tråkigt med Felix.Det drabbar oss alla tyvärr och det är lika hemskt varje gång. jag vill inte ens tänka på att Clary blir 11. Hon är helt frisk och pigg och det hoppas jag att hon får vara länge till.

Spanien ja.. Jag såg det också. Otroligt hur människor är! Det är vidrigt!Idag stog det om några ungar i 12 årsåldern som försökte ELDA upp några 7 veckorsvalpar. Bara för att...Människor som inte har några skrupler när det gäller pengar(Spanien) är svårt att försvara sig mot. Men barn(och andra) som är medvetet sadistiska mot djur. Där har vi vuxna ett enormt ansvar. Vi jobbar med kompostmaskar just nu i skolan. Jag visar barnen hur de ska handskas med maskarna så att de inte skadas, svälter, drunknar eller torkar ut.Respekt för allt levande måste vi lära barnen.

2009-02-05 @ 21:36:00
Postat av: Karin

Felix va verkligen en mycket speciel hund, med ett fantastiskt psyke.. Jag vet Sus att han alltid haft en speciel plats i ditt hjärtan.

Läste också om ungdomarna som försökte elda upp två valpar. Tragiskt! Undrar vilka värderingar dessa 12-åringar har växt upp med. Man blir mörkrädd!

Kram

Karin

2009-02-06 @ 09:00:00
Postat av: Pamela

Det satt fint att läsa om hur du tänkte när du placerade om Felix, jag sitter i samma dilemma när det gäller Chess en mycket speciell vovve som man tyvärr alldeles för sällan får ha så nära sig, men tänker som så att det kan inte vara kul och gå här och sukta dessa löptikar som vi snart kommer att få, han får det nog bättre hos någon annan helst någon som gillar att ha en jakthund.Pamela

2009-02-06 @ 15:03:19
URL: http://noblestars.dinstudio.se
Postat av: Lena

Vackra Fina Felix!

Kommer så väl ihåg när du skaffade honom,det var ett val i din planering för aveln för kenneln. MEN

det blev inte riktigt så, han var så läcker att se i ringen. Kramar från Lena Robyn Ninnie

2009-02-06 @ 18:57:41
Postat av: Eva

Det kan ju vara många skäl till att man inte kan behålla en hund. Då är det bra om det går att hitta en lösning som funkar för alla.Vi har ett underbart exempel hemma hos oss sedan 10 år tillbaka. Alla, verkligen alla, älskar den tjejen!

2009-02-06 @ 19:00:23
Postat av: Eva

Favorit i repris, Winnerbäck. Många fina låtar Lyssnade nyss på "dunkla rum" och nu "min älskling har ett hjärta av snö".

Hundarna mår bara fint!

2009-02-06 @ 19:50:37
Postat av: Christina

Vad tråkigt att höra att Felix inte finns mer,minns honom som en mycket ståtlig och trevlig hund, dottern Fanny mår bra, idag har vi varit ute och träffat en jättetrevlig tryffelhund som var 8 månader,roligt att se Fanny jaga runt och leka, hon är jättefin mot valpar,även vuxna hundar, både fostrar o leker.

Apropå de sjuka Spanienhundarna,hur naiv och lättlurad får man vara.Det är ju avskyvärt, det handlar ju bara om pengar för den som säljer

hundarna.



Kram från Mamma

2009-02-06 @ 21:43:22
Postat av: Annette

Hejsan Sus



Nu är jag på benen igen efter flensan.



Gu... vad jobbigt med Felix. Vad hände ålder eller sjukdom. Lever Linus?

Vi som prata om det för 2 veckor sedan... tänk vad skaker kan sammanfalla.. hua..en underbar hund.



Hoppas allt är bra annars.

Ångrar mig att jag inte köpte ett par till jeans på tuns lika dana:(

Dom är kaonon bra... jätte sköna ÄLSKAR dom.

Va runt på stan i går och prova jeans,på jätte många ställen men hittade inga alls som va bra!



Ha det gott

Annette

2009-02-06 @ 22:29:08
URL: http://www.annettesmassage.se
Postat av: Susanne

Det är visst flera som minns Felix, kul, då han verkligen var en speciell hund!! Men som jag skrev, alla tankar går till Anna-Kajsa & Per-Vidar som haft & vårdat/tagit hand om Felix i många år!



Det du Eva beskriver med barnen som ska elda upp valpar är så förfärligt, vartog empatin & känslan för de oskyddade varelserna, vägen??!! & sen undrar man ju såå mkt vad desa stackars barn varit med om själva i sina liv...



Ha det fint!



Susanne

2009-02-07 @ 22:26:03
Postat av: Anna-Kajsa o. Per- Widar Persson

Vintersöndagmorgon



Tack snälla Susanne för dina varma ord du skrivit om våran stora goa Felixpojken. Tack även till alla Felixvänner som kommit ihåg honom . Det är så rörande att läsa alla fina inlägg.Här hemma är så tomt och andefattigt sedan Felixpojken lämnade oss.Jag behöver inte längre kliva över någon som ligger nedanför diskbänken när jag lagar mat inte heller kroka kring när jag dammsuger ( Felix älskade när jag dammsög hans päls ). Han var alltid med oss överallt: om Per-Widar tog in ved så var han med, och när jag gick in i sovrummet och bäddade sängarna följde han med och när jag stod och strök i tvättstugan låg han alltid lugnt nedanför strykbrädan. Han kunde när jag klappade honom via mina händer läsa av vilken sinnesstämning jag hade inombords och om man var ledsen så slickade han mina händer som tröst. Han vände aldrig bort blicken utan tittade alltid en i ögonen med sina varma bruna ögon.Det är inte underligt att det känns som ett stort öppet sår i bröstet och det kommer att ta tid innan det läker.Per-Widar fortsätter att gå "OK-rundan som han och Felix alltid gick varje kväll och från början syntes spåren efter Felix men är nu översnöade.Vi är mormor och morfar till Elin 7 år och hon har en kompis Malte som alltid har varit så väldigt hundrädd. En dag när Felix var hemma hos Elin kom Malte och blev förstås rädd när han såg att Felix låg inne i köket på golvet men efter ett tag vågade lilla Malte gå fram och klappa Felix som låg helt lugnt utsträckt på golvet utan att röra sig . Felix kände på sig att han skulle förhålla sig lugn och det visar ju vilket enormt psyke Felix var född med.Han har alltid visat en fullkomlig tillit till oss och därför har det varit så lättsamt att ta honom med överallt. Han har åkt husbil med oss bl.a.till Norge, Finland, Nordcap och Bornholm ( Här fick han en massa fästingar på sig )Ja det finns mycket jag skulle kunna berätta om Felix, som när grannens röda hankatt Oskar flyttade in till oss trots att Felix bodde här.Från början bar vi över Oskar varje kväll till sin husse och vi gav honom aldrig mat men det hjälpte inte han föredrog att flytta över till Felix och så blev det.Det var också sorgligt när han lämnade jordelivet,jag tror Felix saknade honom , de brukade alltid nosa av varandra. Jag såg att någon undrade över Linus som vår dotter Linnea ägde och det är så att han fick en tumör i buken och inget gick att göra för den var elakartad.Mycket tråkigt för både Linnea och oss. Felix och Linus var de bästa vänner trots samma kön.Till sist vill jag säga att saknaden efter ett djur är lika stor vad det än må vara men lillhjärtat Felix var speciell men vi får trösta oss med alla goda minnen vi har av honom och den glädje han spred kring sig var han än kom. Felix fick oss att känna stolthet inför andra genom hans glada och trevliga uppförande inför främmande hundar och människor, men så väckte han också beundran !!



Anna-Kajsa och Per-Widar

2009-02-08 @ 10:54:11
Postat av: Anna-Kajsa o. Per- Widar Persson

2009-02-08 @ 11:14:34
Postat av: Susanne

Tack Felix matte & husse Anna-Kajsa & Per-Widar för fint inlägg om Felx!



Med vänliga hälsningar

Susanne

2009-02-09 @ 08:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0