Borellia och erlichia

Riktigt ruggig höstdag, blåser genom märg & ben.

Nu så hoppas vi på ungar efter Manne & Olga, trägen vinner tror jag Manne tänker, till slut lyckades han charma den kallsinniga Olga!

Måste berätta om Oskar (fö Olgas brorsa). Ni som läst här tidigare har sett Kias inlägg där hon skrev om Oskar som haltade & om deras veterinärbesök.
Fick mail igår från Kia där hon berättar att Oskar hade både borellia och erlichia. Dvs fästingburna sjukdomar.
Otäckt är bara förnamnet.  Tur att sådana prov togs. Nu får ju förstås Oskar behandling & blir säkert frisk igen.
Brukar ta upp detta med de otäcka fästingarna på mina valpträffar & faktiskt skrämmas ordentligt.
Pga att det ofta är väldigt difusa symptomen så är det inte lätt att kunna tänka sig att ens hund överhuvudtaget är sjuk, därför om ni tycker att er hund är lite trött vissa dagar, kanske äter sämre ibland, verkar stel då & då, gå då iväg till veterinären & ta prov!!
För grejjen är den att går hunden med detta under flera år, så kan det om man har otur bli så att hunden fått mer eller mindre kroniska besvär.
Däremot sätts behandling (höga doser antibiotika under lång period) in tidigt, så brukar hunden bli frisk igen.
Här är en bild på Oskar i unga dagar!


Allt från min horizont idag!
/Susanne

Kommentarer
Postat av: Lasse och Gordon

Det har du verkligen lärt mig Susanne, tycker man att ens hund inte är sig riktigt lik så kontakta en veterinär det har stämt varje gång.

Fästingar är ett elände, jag och min vän åkte och tog första vaccinsprutan mot TBE förra veckan om fyra veckor är det dags för nästa, sen är både hon och jag förmodligen välskyddade mot dom små fanstygen, varför finns dom?.

2008-10-20 @ 17:25:26
Postat av: Lisa

Jaa ni, tänk vad ett sååå litet djur kan ställa till.Sen känner man ju sin hund bäst själv och märker när något är fel.Det ska man vara glad för och använda om någon säger: äsch hon/han ser väl pigg ut.Vet hur det kan gå!!!

Lisa, Mimmi, GullVera och lilla Kryssungen

2008-10-21 @ 08:15:35
Postat av: Karin (syrran)

God morgon!

Ja fästingsjukdomar är verkligen luriga och Otäcka med tanke på alla olika symtom som dom kan ha.

Va kul Susanne att Olga är parad nu... Din Maxim är billig i dag ;). Han har mumsat i sig mina nya skor i natt. Hur han nu fick ut dom ur garderoben är en gåta?! Ja ja, tur att man är djurvan och att skorna va billiga... Just nu ligger han på rygg i köket och ser så rar ut. Vi kommer inte sakna honom när han åker hem. Åtminstonde inte på ett par dagar i allafall:)...

Ha en fin Tisdag!

Kram Syrran

2008-10-21 @ 08:20:48
Postat av: Susanne

Instämmer med Lisa & Lasse, ett sånt litet oansenligt djur & vad är de bra för????!!!



Jaså lilla gubben Maxim längtar visst efter sin matte, nästan så man kan förstå att han tuggar lite ;-)

/Susanne

2008-10-22 @ 09:09:55
URL: http://kennelroxanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0