Första advent & Pianisten

Första advent, rätt fint med adventsljusstakar som lyser upp i mörkret.
Ska sätta upp nån form av belysning ute oxå, tyvärr funkar inte en gammal hederlig gran här, den "avljusas" & käkas upp ganska snart av mina stora gnagare, hm, hundar menar jag.
Så det får bli en ljusslinga ovanför ytterdörren eller något liknande, som är på rejält avstånd från Varghundarna!

Tar med mig några av de fyrfota & går förbi Julmarknaden på Thuns (lantligt & mkt välbesökt varuhus nära mig)  idag.

Såg en fantastisk film i går kväll, Pianisten eller på engelska The pianist.
Vet ej varför jag missade den då den kom, 2002.
Den har ju fått åtskilliga priser, Oscars mm. Roman Polanski har regiserat.
Adrien Brody gör en helt otrolig rollpresentation (dessutom är mannen vacker som få!) som Wladyslaw Szpilman, en ung Pianist & jude i Warsawa.
Filmen utspelar sig under andra värdskriget & är helt verklighetsbaserad.
Warsawagettot, deportering av judar till Treblinka, allt är med i filmen.
Men det som ändå genomsyrar allt är människans vilja att leva & överleva!

Wladyslaw Szpilman levde sedan till år 2000 & blev drygt 80 år.

Fy fan vilken mörk & vidrig tid i vår historia, kommer aldrig förstå hur detta kunde hända.
Varför gjorde värdens länder inget tidigare?!

Hundar ja, skulle det visst handla om här, de mår bara bra!

Susanne





Kommentarer
Postat av: Nisse

Inga smågnagare du har Susanne mersom storråtor!!

Bra film håller meddig. Tyker du att han är vacker roligt att höra vad du har för smak:)

kram Nisse

2008-11-30 @ 11:29:54
Postat av: Malin

Håller med där, en riktigt bra film:)

2008-11-30 @ 12:14:58
URL: http://noblestars.dinstudio.se
Postat av: Pia

Härlig bild på din STORgnagare! Tänker se filmen du skriver om. Bra med sådana här tips, filmer och böcker o.s.v!

Att du tycker Adrien Brody är vacker förvånar mig.....han har en väldigt stor näsa:) fast så är det nog att smaken är som baken och tur är väl det!

Pia och Sunny

2008-11-30 @ 20:10:22
Postat av: Susanne

Här skriver jag om andra värdskriget mm & ni kommenterar en vacker man, hallååå ;-)



Det finns läckra, coola, macho, men sällan vackra män.

Vad jag faller för, ja inte är det utseendet i första hand, utan liksom helheten.

Dvs varma, godhjärtade, roliga, omtänksamma, med glimten i ögat, socialt kompetenta, fullvuxna, smarta män som står upp för det de tror på & den/de de älskar.

Stora näsor har jag alltid gillat!

Nu blev jag kanske en aning för personlig, skit det samma ;-)

Susanne

2008-11-30 @ 22:54:14
Postat av: Lasse och Gordon

Det är en svår sak att ta till sig, varför "världen" inte gjorde något?, undrar om någon ens kunde föreställa sig att något sådant förekom.

Judehatet var väl ganska öppet på den tiden också.

När jag började jobba som lärling hade jag en arbetskamrat som var jude, han förlorade sin fru, sina barn och alla släktingar han hade i ett koncentrationsläger, han var helt ensam i världen när han "räddades".

Här i Sverige gifte han sig och fick barn och startade ett nytt liv, prata om livsvilja, att orka gå vidare.

Kul att hundarna har det bra!!!!!



2008-12-01 @ 20:39:17
Postat av: Susanne

Lasse, ja det är helt otroligt att man kan uppbåda sån kraft & livsvilja. Det säger väl egentligen allt om människans vilja till att leva, överleva & gå vidare!

Det värsta är att den etniska rensningen under andra värdskriget var lång från den sista. Tänker på Rwanda, Bosnien etc.

Som människa född just i Sverige, kan man väl konstatera att man är född under en lycklig stjärna...



Susanne

2008-12-02 @ 13:08:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0